✓ Klantenservice 055 58 22 856      ✓ Gratis verzending!      ✓ Gratis retour!   ✓ Betalen zoals jij dat wilt!

0

0

* Standaard gratis bezorgd

Voorwaarden

Uw rechten als een product niet goed is

Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. U hebt met de verkoper namelijk een koopovereenkomst gesloten. Dat betekent dat hij volgens de wet een goed product moet leveren. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd kunnen gebruiken. Als u het tenminste op een normale manier gebruikt. Misschien heeft de verkoper gezegd dat u het product ergens speciaal voor kunt gebruiken. Dan moet het product daar ook aan voldoen. Als de verkoper bijvoorbeeld zegt dat schoenen waterdicht zijn, dan moet u ermee door de plassen kunnen lopen. En als de verkoper zegt dat een horloge waterdicht is, dan moet u er mee kunnen zwemmen.

Als u iets koopt, hebt u niet alleen rechten. U hebt ook plichten. U hebt bijvoorbeeld een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u aan de verkoper moet vragen of een product wel geschikt is voor wat u ermee wilt gaan doen.

De verkoper heeft een informatieplicht. Dat betekent dat hij aan u moet vertellen wat hij over het product weet. Als hij iets aan u belooft, dan mag u verwachten dat het product daaraan voldoet. De belofte van de verkoper is dan een soort garantie.

Wat u mag verwachten van een goed product, hangt af van de volgende dingen:

  • de prijs;
  • het soort product;
  • het soort winkel;
  • wat de verkoper gezegd heeft over het product;
  • de informatie in een folder van de fabrikant, of op de verpakking.

U kunt aan de fabrikant of aan een deskundige vragen hoelang het product mee kan gaan. Als uw product dan kapot gaat, kunt u bepalen of u dat had kunnen verwachten.

Wanneer is een product niet goed?

  • Als het niet compleet is.
  • Als het beschadigd is.
  • Als het kapot is, of het niet goed doet.
  • Als u er niet mee kunt doen, wat de verkoper gezegd heeft.

Wat zijn mijn rechten en plichten?

Als u iets koopt, hebt u rechten en plichten. Is een product niet goed? Dan hebt u de volgende rechten en plichten.

Het uitgangspunt is dat u recht hebt op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen, of de fabrikant voor u inschakelen. Kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? Dan kunt u dat het beste ook aan de verkoper vertellen. Soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. Overleg hierover met uw verkoper. Hij blijft namelijk verantwoordelijk.

Voor een reparatie of een nieuw product hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.

Gaat het om een klein gebrek? Bijvoorbeeld een kras op uw nieuwe aankoop? Dan is het de vraag of u kunt ontbinden of dat u alleen een korting kunt vragen. Dat hangt een beetje af van de situatie. Gaat het om een kras op een mobiele telefoon of een lcd scherm? Dan is dat vervelender dan een kras op een wasmachine. Maar staat de wasmachine in uw mooie keuken? Dan kan een kras wel weer heel storend zijn.

Toch bijbetalen?

U kunt altijd andere afspraken met de verkoper maken. Bijvoorbeeld dat u een bepaald bedrag zelf betaalt. Dat is soms redelijk. Bijvoorbeeld als uw televisie na jaren kapot gaat en u krijgt nu een nieuwe. Of dat u een deel van de reparatiekosten betaalt als uw oudere koelkast na de reparatie dan toch zeker nog een extra aantal jaren meegaat. Maar of u bijbetaalt kunt u zelf beslissen. Zoals hierboven is uitgelegd bent u niet verplicht om daarmee akkoord te gaan.

Let op

Ontbinding van de koopovereenkomst is een middel dat eigenlijk pas aan de orde komt als de verkoper niet kan repareren of vervangen. Of dat dit niet van hem gevraagd kan worden. Het uitgangspunt is dat u eerst recht hebt op kosteloos herstel of vervanging.

Gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.

Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Wat moet ik doen als het product niet goed is?

Ga eerst terug naar de verkoper. U hebt met hem namelijk een koopovereenkomst gesloten. Dat betekent dat hij volgens de wet een goed product moet leveren. Probeer met de verkoper een oplossing te vinden. Lukt dat niet? Dan kunt u het volgende doen.